آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع)
سرخط خبرها

قدیمی‌ترین نسخه شناخته‌شده «صحیفه سجادیه» در خراسان کتابت شده است

  • کد خبر: ۹۲۴۲۷
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
قدیمی‌ترین نسخه شناخته‌شده «صحیفه سجادیه» در خراسان کتابت شده است
قدیمی‌ترین نسخه شناخته‌شده «صحیفه سجادیه» در خراسان کتابت شده است و اکنون نیز در همان‌جا نگهداری می‌شود. این مجموعه نفیس که مشتمل بر چند جزء است و در یک مجلد صحافی شده است،

شهرآرانیوز - قدیمی‌ترین نسخه شناخته‌شده «صحیفه سجادیه» در خراسان کتابت شده است و اکنون نیز در همان‌جا نگهداری می‌شود. این مجموعه نفیس که مشتمل بر چند جزء است و در یک مجلد صحافی شده است، مجموعه بسیار شایان‌توجه و مهمی است و دربرگیرنده ۱۰۲‌ورق است و بر هر ورق دو صفحه مکتوب است. جزء اول این مجموعه، کتابی است به نام «فی‌قوارع القرآن» که شامل سه جزء است که طی آن فقط به «قوارع‌القرآن» یاد می‌شود.

بخش دوم این مجموعه که از ورق‌۳۹۶ آغاز می‌شود، شامل ۳۴‌دعا از ادعیه صحیفه کامله سجادیه است و بر آن ورق چنین مکتوب است: «کتاب فی‌الدعوات من قبل علی بن‌الحسین جد جعفر بن‌محمد الصادق ابی علی رحمه‌ا... علیه و یسمی الکامل لحسن ما فیه من الدعوات، والاصل لابی علی الحسن بن ابراهیم بن محمد الزامی الهیصمی أسعده‌ا...»، و در وسط ورق اضافه می‌کند: «و فی آخره جزء فی‌باب التذکیر والتأنیث فی لغه‌العرب.»

رسم‌الخط این مجموعه نیز شایان‌توجه است و گویا رسم‌الخط عربی در آن قرن آن‌چنان بوده است و از‌جمله این اختلافات، یکی آن است که الف مقصوره را به صورت «ا» می‌نویسد. برای مثال «انتهی» را «انتها» می‌نویسد و در زیر «ی» ضمیر متکلم معمولا دو نقطه می‌گذارد که این معنی نیز شایان‌توجه است.

همه ۳۴‌دعای این مخطوطه با همان ادعیه صحیفه چاپی مقابله شده و موارد اختلاف و نسخه‌بدل‌ها ذیل صفحات مخطوطه نوشته شده است.

در این کتاب ابتدا گزارشی از نسخه مشهد توسط استاد مهدوی‌دامغانی آورده شده، سپس سیدمحمدحسین حکیم مقدمه‌ای درباره صحیفه سجادیه کامله در خراسان تا قرن نهم هجری نگاشته است. در پایان نیز نسخه عکسی این مخطوطه آورده شده است.

الصحیفه السجادیه الکامله: کهن‌ترین نسخه موجود صحیفه سجادیه (نسخه برگردان دست‌نویس شماره ۱۲۴۰۵ کتابخانه آستان قدس رضوی کتابت ۴۱۶‌هـ)

پدیدآور: با مقدمه احمد مهدوی‌دامغانی، سیدمحمدحسین حکیم

ناشر: میراث مکتوب

تاریخ چاپ: ۱۳۹۹

مکان چاپ: تهران

تیراژ: ۵۰۰

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->